SØKEMOTORANNONSERING

Søkemotorannonsering , også kalt betalte annonser i form av tekstannonser, bildeannonser eller videoannonser kan være en svært lønnsom måte å nå ut til flere kunder på hvis den gjøres på riktig måte. Webfocus har kunnskaper om annonsering i søkemotorene som gjør at du slipper å sette deg inn i hvordan en slik kampanje gjennomføres. Google Adwords er den mest kjente formen for søkemotorannonsering og legger beslag på en stor del av markedet på grunn av at Google er den desidert største og mest brukte søkemotoren.

Dette er annonser som er skrevet og betalt av markedsføreren av websiden slik at siden skal oppnå høy relevant trafikk (når et søk utføres, så vil de vises som sponsede linker øverst eller til høyre på siden). Hver gang en person klikker på annonsen blir den sendt til websiden du markedsfører og du må dermed betale for dette. Den store fordelen med søkemotorannonsering er at du kan se resultatene med en gang du begynner markedsføringen. Søkemotorannonsering kan også brukes til å analysere hvilke søkeord og begreper som gir best resultater og kan derfor gi et godt grunnlag for å begynne med organisk søkemotoroptimalisering.

Søkemotorannonsering er en svært lønnsom metode for å generere økt og lønnsom trafikk til websiden din

Fordeler med søkemotoroannonsering

  • Umiddelbar synlighet – man oppnår en umiddelbar synlighet i Google under de søkeordene man ønsker å bruke.
  • Maksimal relevanse – En stor fordel med Google Adwords annonsering er at annonseringen kan gjøres svært relevant, og annonsene kan bli vist kun til søkere som er ute etter kun relatert til hva du tilbyr.
  • Rask respons – Ved å annonsere i Google Adwords vil man på grunn av umiddelbar synlighet få en rask respons som gjør at man kan handle raskt og gjøre de riktige grepene for at kampanjen skal levere optimalt.
  • Full kontroll – Du har full kontroll på hva som står i annonsene du markedsfører og du kan selv velge når og hvor annonsene skal synes.

En komplisert verden

Å administrere en PPC kampanje kan være komplisert og krever mye kunnskap og erfaring.
Derfor dukker det ofte opp problemer når en nybegynner kaster seg ut i det:

Googles regler:

Det er flere uskrevne regler for hvordan Google og de andre søkemotorene foretrekker at en kampanje skal bli administrert. Disse reglene har en direkte innflytelse på hvor mye du er nødt til å betale for markedsføringen. Hvis ikke disse blir forstått risikerer du at lønnsomheten av kampanjen forsvinner. Her er noen få av disse ”reglene.”

  • Gruppering av søkeord (annonsegrupper)
  • Kvalitetspoeng
  • Annonsens relevans
  • Konverteringsrate (CTR)
  • Summen du byr på de ulike søkeord/begrep

Webfocus har bred erfaring og kompetanse innenfor søkemotorannonsering, og vi er opptatt av å føre kontinuerlig analyse av kampanjen slik at konverteringsraten blir så høy som mulig. Kontakt oss gjerne om du vil vite mer om hvordan vi arbeider med søkemotorannonsering og hva det kan gi av verdi for deg og din bedrift/organisasjon.

Kontakt oss for mer informasjon